De zomer komt er weer aan en wat is lekkerder dan in de zon te liggen of lekker langs de boulevard te slenteren. Misschien wil je de opgebouwde spiermassa die je deze winter hebt ontwikkeld goed tot uiting laten komen. Dit kan door je vetmassa gecontroleerd te reduceren met behoud van spiermassa, in fitness termen heet dit droog trainen. Met onderstaande tips kan je dit aanpakken, onze experts geven je graag aanvullende tips en kunnen je helpen door een aangepast trainingsplan te maken.

Hoe verbrand je vet (hoe word je “droog”)?
Simpel vet verbranden zonder verlies van spiermassa, is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit vereist een nauwkeurige aanpak. Er zijn een aantal simpele tips die je kan gebruiken voor een goed resultaat, hieronder lees je de belangrijkste:

Bepaal je energiebalans
Vet verbranden begint bij het bepalen van je energiebalans. Oftewel hoeveel calorie├źn heeft je lichaam nodig om op gewicht te blijven. Dit kun je gemakkelijk bepalen op internet of bijhouden met een app zoals MyFitnessPal. Vervolgens weet je ongeveer wat je energiebalans is en ga je hier een bepaald percentage onder zitten. Dit betekent wel dat het percentage bepaalt hoe snel je afvalt. nl_pie_300dpi
Let op, dit heeft ook invloed op het verlies van spierkracht en spiermassa.
Het beste is om dit langzaam af te bouwen. Oftewel eerst zorg je ervoor dat je precies de hoeveelheid energie binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft om op gewicht te blijven. Vervolgens schroef je dit steeds een paar procent naar beneden. Houd hierbij goed je spierkracht, gewicht en vetpercentage in de gaten. Zo weet je of je niet te snel afvalt.

Eet niet te weinig
Let er goed op dat je vooral niet te weinig eet. Als je te weinig energie binnenkrijgt (-20 of -30% onder je energiebalans) loop je het risico op extra verlies van spiermassa. Dit gebeurt vooral als je dit voedingsplan te lang volhoudt. Houd dus goed je energie-inname in de gaten. Een ander belangrijk signaal is het verlies van veel spierkracht. Gebeurt dit? Schroef dan je energie-inname (hoeveelheid kcal) weer wat omhoog.

Ga niet extreem meer trainen
Als je vet wilt verbranden hoef je niet per